You are currently viewing עושים חיים ב”רפואה וחיים”

עושים חיים ב”רפואה וחיים”

מאות ילדי החניך המיוחד של “רפואה וחיים” נהנו בנופשוני הקיץ משבועיים של פעילות אינטנסיבית שנערכה בקבוצות מסווגות המותאמות למוגבלותם של הילדים.

בימים אלו הסתיימו נופשוני הקיץ “לגעת בנשמה” ו”יחד בתקוה” למאות ילדים מיוחדים ומוגבלים * אישי ציבור אורחים ובעלי עסקים הזילו דמעות והתפעלו מהמסירות של מאות מתנדבי ומתנדבות האגודה משך שבועיים גדושי חוויה והנאה * פעילויות ואטרקציות לאורך הימים העמוסים בשמחה ובחוייה של אושר ותקווה * “מכבי שירותי בריאות” העניקה חסות ראשית על הנופשונים * “מטרנה” תרמה מאות מארזים של מחיות פרי עבור הילדים.

כשנולד למשפחה בישראל ילד מיוחד מוגבל ל״ע, אין מילים לתאר, את עומק הצער והתוגה העוברים על ההורים והמשפחה במצב כזה, העולם חשך בעדם במלא מובן המילה.
בפרט אם המשפחה שרוצה שהילד המיוחד הזה ישאר בביתו יחד כל עם המשפחה, כדי שיהא לילד ״אוירה של בית״ כמו שיש לכל ילד, מאידך, הרי לילד הזה נצרך טיפול מיוחד 24/7 למי יש כח וסבלנות לזה? האיך יתייחסו ויטפלו ההורים עם שאר הילדים המצפים גם הם לחינוך ולעידוד אישי מההורים? ומי מדבר להתעסק איתם ולדאוג לכל צורכם ומחסורם? ולא דיברנו עוד על החיוך וזמן האיכות לילדים? בקיצור, הלחץ שהמשפחה עוברת היא לא פשוטה ולא קלה כלל ועיקר, וכאן נשאלת השאלה העיקרית, האם ביכולת ההורים במצב כזה להעניק לילד המיוחד הנאה ושלווה שיביאו לו חיוך על פניו הטהורות והמתוקות.
כאן בדיוק, נכנסים לתמונה משפחת “רפואה וחיים”, במשך קייטנות סופ”ש הידועות והמסורתיות, הנערכות ברציפות כל חודש, כאשר גולת הכותרת של הפעילות הנפלאה היא בנופשוני הקיץ למשך שבועות הנופש, בעת שהמסגרות של הילדים המיוחדים סגורים, וההורים מחפשים להתאוורר ולאגור כוחות יחד עם בני המשפחה, פועלים בקצב מסחרר ומהיר, מפעלי קייטנות הקיץ למאות ילדים מיוחדים, מוגבלים, ובעל תסמונות קשות.
איש אשר יבקר בנופשון יתקל במאות מתנדבים ומתנדבות המטפלים בילדים באהבה וחיבה יתירה כמו בן משפחה, ועיניו יזלגו דמעות, עד כמה ידה של חסד מגעת, בדיוק כפי שנכתב בשלטי הכניסה המתנוססים בשערי הנופשון “לגעת בנשמה”!
ניתן להתרשם ולראות באולם הגדול המקושט בססגוניות כי ישנם ילדים שצריכים להכין להם את המזון והתרופות באופנים שונים, כל ילד היא ילד מיוחד, עם תיק רפואי מורכב, חלקם אין ביכולתם לאכול רק עם משאבה או מזרק, חלקם מקבלים מנות של כדורים וזריקות, חלקם מחוברים למכשירים חשמליים שלא גומרים לצפצף ולהבהב, הכל עושים המתנדבות בהמון המון סבלנות, באהבה ובשמחה, ובמסירות נאמנה, משמחים את הילדים במגוון אטרקציות והפעלות מסביב לשעון.
ובשעות אלו, ההורים והמשפחה שרויים במנוחה ובשמחה, מנצלים את ההפוגה והרגיעה, ומתארגנים כראוי לפתיחת השנה החדשה, כשהם יודעים שבנם/בתם – אחיהם/אחותם נמצאים בידיים טובות ומיומנות, הגם שילדים אלו אינם יכולים לדבר, אולם הכרת פניהם הקורנות משמחה ואושר כשהם חוזרים הביתה, אומרות הכל….
סיור קצר במקום מגלה לנו את המנכ״ל הדינאמי והבלתי נלאה מר ברוך הימל, ואתו עמו חברי ההנהלה, צוות גדול של אנשים העומדים בחזית במסירות נאמנה למען חולי ישראל, ובתוכם איש החסד והמעש אבי הילדים מר נפתלי ויינברגר שהילדים אינם מפסיקים לחבק אותו והוא מחזיר להם בחיוך ובלטיפה חמה ולבבית.
הנה כאן מתרוצץ יצחק שטרן היועץ הרפואי של רפואה וחיים, כשהוא תוך כדי שיחה טלפונית על רגל אחת, פותר עניינים סבוכים של עניני רפואה ומחלות קשות, לרווחתם של חולי ישראל, בהרבה אופנים מדובר בהצלה ממוות לחיים ממש ע״י פעולות קשריו עם גדולי ובכירי הפרופסורים והדוקטורים במרכזי הרפואה בארץ ובעולם כולו.
הרגעים הקסומים של מאות הילדים המיוחדים שהשתתפו כאן בשבועיים האחרונים בנופשוני הקיץ הנפלאים של אגודת “רפואה וחיים” לא יישכחו מהם במהרה. האגודה יודעת היטב כי ימים אלו מאתגרים במיוחד את הורי הילדים המיוחדים.
התוכניות במהלך הנופשון כללו הפעלות מרתקות ברמה גבוהה, מופעים ואטרקציות, אתגר והנאה, זה המקום להודות לצוות הרחב של נהגי האמבולנסים המסורים המגיעים לקחת את הילדים ומחזירים אותם לביתם בתום הנופשון רעננים מטופחים ומרוצים.
מטרת הנופשונים בימי בין הזמנים ובתקופות הנופש, אומר לי ברגע של הפוגה מנכ”ל האגודה מר ברוך הימל, הם בימים אלו בהם לא מתקיימים לימודים במוסדות החניך המיוחד, אז קולטים אנו את הנשמות המיוחדות בזרועות פתוחות, מעשירים ומטפחים את הילדים במסגרת חוויתית – חברתית, בשעות אלו חווה הילד הכרה עם למידת מושגים חדשים, בעלי חיים, ריגושים שונים וכן הופעות מרתקות, ריקודי שמחה והפעלות מוטוריות המסתכמים לעלויות עתק של עשרות אלפי שקלים. המוטו המלווה את האגודה וצוות המתנדבות הוא להעניק לכל חניך מנה גדושה של הרגשה טובה, חמה ונעימה, בד בבד ניצבת המטרה להקל על ההורים בשעות הלחץ, כדי להתפנות לצורכי המשפחה הרחבה ולהתחיל שנת הלימודים הקרבה ובאה ברגל ימין.
נפתלי ויינברגר, ה’אבא’ האגדי של ילדי החניך המיוחד ומי שמנווט באבהיות את אגף החניך המיוחד מדגיש בשפתו העשירה והציורית כי היעד הוא לשמח את הילדים המיוחדים הזקוקים בצורה קריטית למוטיבציה נפשית וליד חמה ותומכת ובעיקר בימי החופשה, בהם יתר בני המשפחה מבלים בטיולים או בחופשות, הילדים מטופלים במסירות שאין דומה לה. כשהאגודה נוסכת כוחות להמשיך בתפקוד השוטף של ההתמסרות גם לצרכי הילדים הבריאים.

לקייטנה זו צורפו ילדים במצבים קשים ומורכבים. ילדים אלו מטופלים במחלקת “טיפול נמרץ” ע”י צוות הותיק של אחראיות המתנדבות רפואה וחיים שלא מוריד עין מהם, כשבמקום נוכח צוות רפואי אחראי שיכול וגם מוסמך להגיש עזרה ראשונה או לטפל במקרים רפואיים בכל עת שיידרש.
חברת מטרנה ראתה לעצמה זכות להשתתף ולסייע ותרמה מארזי מחית פרות לטובת הילדים המיוחדים אשר נזקקים למזון רך וטחון.
השנה הלכו צעד אחד קדימה, ובעקבות הביקוש הרב, הרחיבו את המסגרת גם למבוגרים בעלי פגיעה מוחית ואוטיסטים, ובמשך כמה ימים נערכו טיולים מושקעים וארוכים וכן הועסקו בהפעלות אטרקטיביות המתאימות להם.

ביקורים מיוחדים נערכו השנה בנופשון, אורחים חשובים רמי מעלה והוד כמו גופי רפואה ונדיבים דגולים שרצו לראות מקרוב את הפעילות הנוגעת ללב ולנשמה.
מנכ”ל ‘רפואה וחיים’ הרב ברוך הימל, יו”ר רפואה וחיים יצחק רוט, היועץ הרפואי יצחק שטרן, ראש אגף החינוך המיוחד בארגון נפתלי ויינברגר, אירחו במהלך השבוע את הנהלת מחוז המרכז יחד עם הנהלת מרחב בני ברק, שהגיעו במיוחד לעמוד מקרוב אחר הפעילות המיוחדת בנופשונים אלו. משתתפי הסיור הביעו את התרגשותם הרבה ממראה עיניהם כאשר מאות מתנדבים מלווים אישית את החניכים ומפעילים אותם במסירות עצומה וביחס מעורר השתאות.
ראש מחוז המרכז הגב’ דבורה חסיד ציינה כי ״מרגש עד דמעות לראות את הפעילות המדהימה של מתנדבי ‘רפואה וחיים’ למען הילד המיוחד, אנו גאים ושמחים להיות שותפים ולקחת חלק פעיל בפעילויות הנופשונים לילדים מיוחדים אלו.